A korai kezdetek – amikor ÖMV volt az OMV
Az osztrák hátterű OMV AG – akkor még ÖMV AG – magyar piacra lépését különleges pillanatként tartják számon a hazai gazdaságtörténészek. A finomítás mellett addig csak olaj- és gáznagykereskedelemmel foglalkozó anyavállalat ugyanis 1990-ben nyitotta meg első benzinkútját Ausztriában, és szinte ezzel egyidőben el is kezdte terjeszkedését a nemzetközi piacon. Ennek egyik első állomása volt Magyarország is. A döntés azért is jelentős, mert ezzel Ausztria legnagyobb vállalatcsoportja lépett be a hazai piacra. A társaság akkoriban két leányvállalatot működtetett. Az egyik az ÁFOR-ral közösen, 1990 júliusában létrehozott ÖMV-ÁFOR Kft. volt, amely több kutat is üzemeltetett – kezdetben négy töltőállomás kapott új arculatot, amely közül az első a rábafüzesi volt –, míg a másik a 100 százalékban a saját tulajdonban lévő ÖMV Hungária Kft. Utóbbi 1991-ben nyitotta meg első, körmendi töltőállomását Magyarországon. Érdekesség, hogy az anyavállalat, s így a leánytársaságok is a könnyebb nemzetközi “érthetőség” érdekében 1995-ben ÖMV-ről OMV-re változtatták a nevüket. Az első ÖMV kutat azóta több mint 190 követte, ami révén a vállalat közel 10 százalékos részesedéssel rendelkezik a töltőállomáspiacon, a töltőállomásainak számát tekintve, így az OMV Hungária Kft. idő közben a magyar gazdasági élet meghatározó szereplőjévé vált.
Nem csak a vállalat, de a technológia is nagyon gyorsan fejlődött. A kezdeti években ugyanis egy-egy töltőállomás kulcsrakész átadásához – nyugati normáknak megfelelően épülő környezettudatos megoldásokkal, többek között duplafalú tartályokkal – négy hónapra volt szükség, ám ez az időszak már 1993-ra 90 napra csökkent.
A mostanihoz képest akkoriban egészen máshogy festettek a shopok is. A polcokon még az autózáshoz köthető termékek voltak hangsúlyosak, sőt 1993-ban még olajcsere lehetőségét is kínálták a kutakon. Azt pedig talán sokan el is felejtették már, hogy az a rendszer, amely szerint az ember maga töltötte fel az autóját majd begyalogolt és a shopban fizetett, egészen újszerű megoldásnak számított.
Akvizíciók, hálózatbővítés
A jelenlegi közel 200 kútból álló hálózat fejlődésének természetesen voltak emlékezetes pillanatai, amikor is akvizíciók révén hirtelen gyarapodott a töltőállomások száma. Ennek egyik jelentős mérföldköve a Q8 kutak megvétele volt 1996 júliusában - ekkor 31 egységgel bővült a lánc. 1999-ben 28 BP, míg 2003 februárban további 55 Aral töltőállomás került az OMV magyarországi hálózatába. Az ezredfordulón egyébként a társaság 116 egységgel rendelkezett, a forgalom pedig igazi mérföldkőhöz érkezett, miután elérte a 100 milliárd forintot. Ekkor, az ezredforduló évében alakult meg a SuperShop Kft. is, és ezzel elindult az ország legnagyobb multibrand lojalitás programjainak egyike.
Ezt követően is számos újítás köthető a vállalat nevéhez. A MaxxMotion prémium termékcsalád bevezetésével 2012-től itthon akkor még szokatlan módon 5 féle üzemanyag közül lehetett választani egyetlen töltőszigeten. Az elmúlt év újdonsága, hogy bevezettük a klímasemleges OMV üzemanyagkártyát (OMV Climate Neutral Card). Aki ezt igényli, annak lehetősége van arra, hogy a megvásárolt üzemanyag szén-dioxid-kibocsátását automatikusan ellensúlyozza.
Itt az üzemanyag-forgalmazás kapcsán kell megemlíteni a következő mérföldkövet, a Dunatár Kft. 2001-es alapítását. Ez a cég felel a Schwechatról hajóval szállított üzemanyag raktározásáért. A tároló kapacitásnak része egy igen jól felszerelt laboratórium, ahol az üzemanyagok különféle tulajdonságait vizsgálják a kéntartalomtól kezdve egészen a hideg szűrhetőségig. A Dunán közlekedő hajók vízállástól függően 1,5-2 millió liter üzemanyagot szállítanak, s évente 300-350 uszály érkezik Magyarországra.
A prémium üzemanyagok forgalmazásához mérhető úttörő kezdeményezés volt a Bécsi kávézók bevezetése is, ahol kiváló bécsi pörkölésű kávét és süteményeket lehetett kapni. A modell olyannyira népszerű lett, hogy ezt később több ország is átvette. 2006-ban végül a VIVA koncepció megjelenésével az addigi forma modernebb megjelenést és egységes nemzetközi dizájnt kapott.
Teljes körű szolgáltató
Az OMV mindig is arra törekedett, hogy teljeskörű kiszolgálást nyújtson az ügyfelek számára. Ennek újabb állomása 2013 októberében a SPAR Express üzletek megnyitása lett – az elsőt a főváros Fehérvári úti töltőállomásán adták át. Ekkortól a tankolás mellett – akár ünnepnapokon is 0-24 órában – már egy teljes bevásárlást is le lehet bonyolítani az OMV-nél. A modell sikerességére jellemző, hogy az indulás után kicsivel több mint fél évtizeddel már évi 15 millióhoz közelít a gyorsbevásárlások száma az OMV SPAR Express szupermarketeiben, amiből már összesen 85 található az OMV hálózatában. A modell és a nem mellékesen már a korábban bevezetett szigorú higiéniai szabályozások azt eredményezték, hogy a járványhelyzet miatt nagyon nehéz elmúlt évben sem kellett egyetlen töltőállomást sem bezárni az országban.
Nagykereskedelem
A kiskereskedelem mellett az évek során a nagykereskedelemi üzletág is meghatározóvá vált, az üzemanyag és bitumen termékek értékesítése révén. Ezen piacon mára az egyik legnagyobb szereplővé vált a több száz, a szállítmányozás, a mezőgazdaság, az építőipar és a gépgyártás területén működő ügyfélnek köszönhetően. Az üzletág többek között szállított a győri Audi, a kecskeméti Mercedes gyár számára is, de partnerei között van a Swietelsky, a Strabag vagy a Colas is. Ráadásul a Hungaroring 2016-os újraaszfaltozásához is OMV bitument használtak.
Az elmúlt 30 évben a nagykereskedelmi üzletág által eladott gázolajból egyetlen kamion 80 ezerszer járhatta volna körbe a teljes magyar úthálózatot. Az értékesített benzin segítségével pedig egy átlagos személyautó 6 ezerszer kerülhette volna meg a földet. E mellett vállalat által biztosított bitumenből 20 ezer kilométernyi útszakasz épülhetett, illetve újulhatott meg itthon, amely javarészt az OMV székesfehérvári polimermodifikált-bitumen üzeméből került ki.
Szponzoráció
Az OMV Hungária Kft. meghatározó súlyú gazdasági társaságként kiemelt figyelmet fordít a környezetével való együttélésre. Ezért hosszú távon is támogat olyan eseményeket és programokat, amelyek jelentős társadalmi hasznossággal bírnak. Immár sok éve működik együtt a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal adományprogramok kidolgozásában.
Az első hazai sportszponzorációt az Benik Rally Teammel kötötte a cég, amely csapatnak névadó támogatójává is vált. Benik Balázs többszörös abszolút magyar bajnok lett az együttműködés alatt, s több nemzetközi futamon is rajthoz állt az OMV színeiben. Akkoriban a hazai rally bajnokság futamainak helyszíni nézettsége a Forma 1-es nagydíjéval konkurált, az OMV Benik Rally Team pedig a közönség egyik kedvence volt.
A vállalat 2016 tavaszán lett a legeredményesebb magyar női kézilabda-klubcsapat, a Győri Audi ETO KC szponzora, majd néhány nap eltéréssel a Telekom Veszprém férfi kézilabdacsapata kapcsán is hasonló elköteleződést tett.
Az egyik legnagyobb eredmény stílszerűen azonban az autósportban jött össze, hiszen Michelisz Norbert 2019-ben a WTCR túraautó világkupa bajnoka lett. A győzelem hatalmas bravúr, hiszen magyar autóversenyző világbajnoki szintű FIA sorozatban még sosem végzett az összértékelés élén. A 2018-ban kötött kiemelt partnerségi megállapodás azóta is töretlen, az OMV Hungária Kft. 2021-ben is Michelisz Norbert személyes, kiemelt szponzoraként támogatja a sikeres versenyzésben a világbajnok pilótát. A szponzorált partnerek között Michelisz Norbert egykori mentora is megtalálható: Wéber Gábor Forma 1-es szakkommentátor jelenleg a hazai autós élet egyik legismertebb alakja.
Az említett lépések eredménye, hogy három évtized után az OMV Hungária Kft. töltőállomásai valóban multifunkcionális szolgáltató központokként üzemelhetnek az országban. Olyan helyként tekinthetünk rájuk, ahol a vásárlók és járműveik egyaránt feltöltődhetnek.
OMV Hungária Ásványolaj Kft.
Az OMV 1990-ben lépett a magyar piacra. A budapesti székhelyű OMV Hungária Kft. jelenleg 197 töltőállomást üzemeltet, és a töltőállomásaik számát illetően 10 százalékos részesedéssel rendelkezik Magyarországon. Az OMV-töltőállomások multifunkcionális szolgáltató központokként üzemelnek, ahol a vásárlók és járműveik egyaránt feltöltődhetnek. Az OMV-nél üzemanyagokat, kenőanyagokat és autómosó szolgáltatásokat, 122 töltőállomáson frissen főzött, Fair Trade forrásból származó VIVA kávét, a shopban pedig élelmiszereket, frissítőket és számos kiegészítő szolgáltatást vásárolhatnak az autósok. Az OMV hálózatában 85, SPAR express-koncepció szerint átalakított shop működik. Az OMV Hungária Kft. közel 60 főt alkalmaz közvetlenül, töltőállomás-hálózatában pedig hozzávetőleg 1700-an dolgoznak.
OMV Aktiengesellschaft
Az OMV kitermelési és kereskedelmi tevékenysége magában foglalja a kőolaj- és földgáztermékeket, az innovatív energiatermelést, illetve a legkorszerűbb petrokémiai megoldásokat – a felelős vállalati magatartás keretei között. Az összesen 17 milliárd eurós csoportszintű árbevételével és több mint 25 000 munkavállalójával (Borealisszal együtt) az OMV Aktiengesellschaft Ausztria egyik legnagyobb, tőzsdén jegyzett ipari vállalata. Az Upstream üzletág erős bázissal rendelkezik Közép- és Kelet-Európában, amit kiegyensúlyozott nemzetközi portfolió egészít ki a Közel-Keleten, Afrikában, az Északi-tengeren, Oroszországban és ázsiai-csendes-óceáni térségében. Az üzletág napi termelése mintegy 463 000 hordó olajekvivalens volt 2020-ban. A Downstream-üzletágban az OMV három finomítót üzemeltet, és 15 százalékos részesedéssel rendelkezik az ADNOC Refiningben valamint az ADNOC Global Tradingben, amelyek révén az évi finomítói kapacitás 24,9 millió tonna. A társaság tíz országban több mint 2100 töltőállomást üzemeltet. Az OMV gáztározókat tart fenn Ausztriában és Németországban. 2020-ban mintegy 164 terawattóra energiaértékű gázt értékesített.
A vegyipari ágazatban az OMV leányvállalata, a Borealis révén a világ egyik vezető szállítója a korszerű poliolefin megoldásoknak, e mellett európai piacvezető vegyi alapanyagok, műtrágyák és a műanyagok mechanikai újrafeldolgozása terén. A Borealis több mint 120 országban működik. Az elmúlt évben a társaság 6,8 milliárd euró árbevételt ért el. A cég két fontos közösvállalata, a Borouge és a Baystar ™ révén világszerte nyújt szolgáltatásokat és kínál termékeket ügyfelei számára.
A fenntarthatóság az OMV vállalati stratégiájának szerves része. A csoport teljes mértékben támogatja az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságra való átállást, és mérhető célokat tűzött ki a szén-dioxid-intenzitás csökkentésére.