E-személyire lesz szükségük az egészségügyi dolgozóknak

16 biztonsági elemmel védik az új okmányt

16 biztonsági elemmel védik az új okmányt

Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér bevezetésével valamennyi egészségügyi dolgozónak legkésőbb október 15-ig igényelnie kell a kormányablakokban az e-személyi igazolványt és az ehhez tartozó kártyaolvasót ahhoz, hogy november elsejétől a renszert használni tudja ‒ hívta fel a figyelmet a Rádió Orienten Csákvári Ilona, a Móri Járási Hivatal vezetője.

 

Az idei év egyik legnagyobb újdonsága volt, hogy számos új feladat került át a járási hivatalokhoz. A Móri Járási Hivatal vezetője kiemelt feladatként említette az elektronikus személyi igazolványok igénylésének lehetőségét, amelyet az állampolgárok a kormányablakokban tehetnek meg.

Ráadásul az egészségügyi dolgozóknak november elsejére kötelezően rendelkezniük kell e-személyi igazolvánnyal és az ehhez tartozó kártyaolvasóval ‒ hívta fel a figyelmet a hivatalvezető. Az Állami Egészségügyi Ellátó Központ által működtetett Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) ugyanis ettől a naptól kezdve kerül bevezetésre valamennyi kórházban, járóbeteg-és háziorvosi ellátónál, valamint a gyógyszertárakban.

„Minden segítséget megadunk annak érdekében, hogy az egészségügyi dolgozók az e-személyi igazolványt igényelhessék és időben megkapják Az okmányokat legkésőbb 2017. október 15-ig minden érintettnek meg kell igényelnie ahhoz, hogy november 1-től a rendszert használni tudja” ‒ mondta Csákvári Ilona. Hozzátette: a járási hivatal a kártyaleolvasók kiosztásában is közreműködik.

Vartus Gergely, az EESZT miniszteri biztosa a Magyar Időknek elmondta: a társadalombiztosítóval szerződésben álló egészségügyi szolgáltatók minden segítséget megkapnak az Állami Egészségügyi Ellátóközponttól (ÁEEK) ahhoz, hogy gyorsan és könnyen eleget tehessenek a törvényi kötelezettségüknek. A csatlakozáshoz nem kell semmilyen új szoftvert vagy eszközt beszerezni, a folyamatot pedig egy elektronikus felület is segíti. A rendszert használó orvosoknak, asszisztenseknek ugyanakkor szükségük lesz elektronikus személyi igazolványra, ezt érdemes mielőbb kiváltaniuk. Az ÁEEK már megrendelte az e-személyik olvasásához szükséges 90 ezer kártyaolvasót, ebből 28 ezret már ki is szállítottak, szeptember közepére pedig mindenütt ott lesznek.

 

Az egészségügyi szolgáltatások igénybevételéhez nincs szükség e-személyire, azonban mindenkinek érdemes átgondolnia, milyen információkhoz engedélyez hozzáférést. Alapbeállítás szerint a kezelőorvos bármilyen információhoz hozzáférhet, kivéve az érzékeny adatokat, például a pszichiátria ellátással vagy a nemi betegséggel kapcsolatosakat. Önrendelkezni az www.eeszt.gov.hu oldalon az ügyfélkapun belépve és a tajszámot megadva lehet. Akinek nincs ügyfélkapuja, a kormányablakoknál kérhet segítséget. Vartus Gergely tájékoztatása szerint eddig mintegy nyolcezren módosították az alapbeállításaikat.

A világszerte egyre gyakoribb kibertámadások miatt logikus a kérdés: mennyire lesznek biztonságban ezek a személyes információk? Ezzel kapcsolatban Szabó Bálint, az EESZT szakmai vezetője hangsúlyozta: a rendszert az adatvédelmi szempontból a legmagasabb, 5-ös fokozatú biztonsági osztályba sorolták, és kialakí­tása során figyelembe vették az adatvédelmi hatóság ajánlásait. Az EESZT minden eseményt naplóz, rögzíti a felhasz­náló adatait, a hozzáférés idejét, típusát, sikerességét és az érintett egészségügyi dokumentumot. A betegek adataihoz tehát csak az arra jogosultak férhetnek hozzá, és ők is csak a szükséges mértékben, illetve mélységben. Hozzátette: informatikai biztonsági szempontból folyamatosan vizsgáltatják a rendszert, és azon vannak, hogy bármilyen támadást el tudjanak hárítani.