A tegnapi napon immár tizenötödik alkalommal rendezték meg az Európai Kereskedelem Napját, a kereskedelmi szektor legjelentősebb szakmai ünnepét, amelynek alkalmából kiemelkedő elismerésekben részesült a COOP Gazdasági Csoport több dolgozója is. Az esemény minden évben a kereskedelmet, mint a gazdaság egyik legfontosabb szektorát állítja a fókuszba, ahol hagyományosan rangos szakmai elismerésekkel díjazzák az ágazatban dolgozó munkavállalókat. Az eredmények mellett sok szó esett az ágazat legégetőbb problémájáról, a munkaerő-hiányról is, amely a szereplők kivétel nélkül mindegyikét kedvezőtlenül érinti, valamint az online kereskedelem térnyeréséről, amely viszont lehetőségeket tartogat.
Klauzál Gábor Elismerő Oklevelet vehetett át Csoba Zsolt, a NYÍRZEM COOP Zrt. kereskedelmi igazgatója, valamint Papczun Ernő Ferenc, az UNIÓ COOP Zrt. 101. számú miskolci szuper üzletének áruházigazgatója. A rendezvényen Magyar Kereskedelemért Nagydíjat Sánta Ferencné, a COOP Szeged Zrt. 119. sz. Szentmihályi ABC-jének üzletvezetője, Tóth Jánosné, a Harmadik Forrás-COOP Kft. 105 sz. csepregi szupermarketjének vezetője, valamint Bartók Andrásné, a Galga-COOP Zrt. 801. sz. szupermarketjének vezetője kapott. Előbbi elismerés a kereskedelem legrangosabb díja, utóbbi értékét pedig az adja, hogy azt a boltokban dolgozó kétkezi feladatokat kiválóan végző munkatársak kaphatják meg.
Papczun Ernő a miskolci Kereskedelmi Tanuló Iskolában kitűnő eredménnyel eladói szakképesítést, majd a Berzeviczy Gergely Kereskedelmi Technikumban közgazdasági technikusi érettségit, majd 1988-ban felsőfokú áruforgalmi képesítést szerzett 1963-73-ig különböző kereskedelmi vállalatnál dolgozott először segéd, majd boltvezető-helyettesi pozíciókban. 1973-tól dolgozik UNIÓ COOP Zrt-nél, illetve annak jogelődjeinél, kezdetben eladó-ellenőri munkakörben, majd 1979-től lett boltvezető, különböző méretű és forgalmú egységek működését irányította. 1998-tól – jelenleg is – kiváló eredményességgel vezeti a társaság legnagyobb kereskedelmi egységét, a miskolci Árucsarnokot (101. sz. szuper üzlet) mind a cégvezetés, mind pedig a vásárlók nagy megelégedésére. Az üzlet éves forgalma 1 milliárd forint felett van.
Jelentős gazdasági szereplő
Rendszeres, mindennapos kapcsolata van a vásárlóknak a kereskedelemmel, hiszen a szektor komoly szerepet játszik az életünkben – mondta el az eseményen Tolnay Tibor. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) elnöke kifejtette: a kereskedelem ugyanakkor az egyik leginkább meghatározó gazdasági terület is az ország életében. Mindamellett, hogy a szektor munkavállalóinak tevékenysége napi, emberközeli foglalkozás, a kereskedelem a GDP-hez való hozzájárulása, áfabefizető képessége miatt is kiemelt jelentőségű, valamint jelentős foglalkoztatónak is számít, hiszen a 4,5 millió hazai foglalkozatottból több mint félmillió főnek ad munkát.
Az elnök kitért a megváltozó kereskedelmi viszonyokra is. Mint elmondta, néhány éve mindenki az online kereskedelem gyors előretörésére számított, amely jelentős részben meg is valósult. Ugyanakkor az a jelenség is megfigyelhető, hogy a vásárlók sok esetben online választják ki a termékeket, amelyeket aztán egy igazi boltban vásárolnak meg. Ez a közvetlen, személyes kapcsolatot is felértékeli, nem véletlen, hogy a legnagyobb online kereskedelmi szereplők is beruházásokat hajtottak végre a hagyományos kiskereskedelemben.
A kereskedelem a GDP-t tekintve az egyik legmeghatározóbb szektor a gazdaságban mintegy 10 százalékos részesedésével. A 11 ezer milliárd 200 millió forintos forgalmat bonyolító ágazat ráadásul jelentős adóbefizető és nagy foglalkoztató is - mondta el az eseményen megtartott beszédében Krisán László. A VOSZ kereskedelmi tagozatának elnöke kifejtette: a szektor az Európai Unióban 500 millió fogyasztót szolgál ki. A kereskedelmi forgalom növekedése idehaza gyorsabb, mint az EU egészében. Míg a közösség tagállamaiban tavaly alig több mint 2 százalékos mértékben bővült a forgalom, Magyarországon 6 százalékkal, az idei év első hónapjában pedig 5,8 százalékkal tudott növekedni.
A megváltozó vásárlói szokások is alakítják a szektor életét, ezek között Krisán László az e-kereskedelem előretörését, és a heti többszöri bevásárlás, a kényelmi szempontok elterjedését említette. Az elnök hozzátette: a kereskedelem legfőbb problémája ma az élőmunkaigénye, illetve a munkaerőhiány, ez a növekedés legkomolyabb akadálya jelenleg.
Évek óta tartó bővülés
A kereskedelmi forgalom 75 hónapja folyamatosan bővül, 2010-hez képest idén szeptemberig mintegy 40 százalékot tudott növekedni a szektor – mondta el az eseményen Cseresnyés Péter. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára hozzátette: a kereskedelem ugyanakkor nem csupán piac és profit kérdése, hanem fontos társadalmi szerepe is van, a vidék életében is kiemelkedő szerepet játszik.
Az államtitkár kijelentette: a kereskedelem nem alapozhat másra, mint a jó minőségű, nemzetközileg is versenyképes hazai termékekre, és figyelembe kell venni azt is, hogy a mind igényesebbé váló vásárlóknál felértékelődik az egészség, a fenntarthatóság is.
Az államtitkár kitért arra is, hogy a munkerőhiány létező probléma, amelyre a megoldás a rugalmasabb, kedvezőbb munkafeltételek kialakítása és az anyagi megbecsülés. Mint elmondta: ez nem minden esetben egyszerű, a felvázolt út nem biztos, hogy széles és könnyen járható – fogalmazott a politikus. Hozzátette: a kormány ugyanakkor minden kereskedelmi szereplőre partnerként tekint és célja, hogy segítse az ágazatot.
Az esemény szakmai kerekasztal beszélgetéssel zárult, amelynek fő témája a szektorban tapasztalható egyik legégetőbb probléma, az előbb említett munkaerő-hiány volt. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a digitalizáció és a vásárlási szokások átalakulása jelenthet kiutat a helyzetből.