A németországi tenderen, hét európai versenytársát megelőzve nyert a miskolci cég. A miskolci székhelyű FUX Zrt. gyártotta azt a 340 tonna, speciális paraméterekkel rendelkező vezetéket, amelyet júniusban építettek be Németországban, az Elba torkolatánál. A megrendelő a TenneT TSO GmbH volt, amely Németország legnagyobb áramszolgáltatója. A projekt pedig a német hálózatépítés és felújítás, amely 20 ezer kilométer nyomvonalat érint, és egyik kiemelt célja az Északi-tengernél található nap- és szélenergia parkok által termelt villamos-energia eljuttatása délre. A több mint 180 főt foglalkoztató, és 2017-ben 7.5 milliárd Forint forgalmat bonyolító FUX Zrt. a hálózatépítés további szakaszaiban is érdekelt.
Több mint negyedszázados történetének egyik legnagyobb, és legizgalmasabb megrendelésének első részén van túl a miskolci vállalkozás. Olyan egyedi, kizárólag az Elba torkolatánál lévő hálózati szakaszon alkalmazott vezeték legyártását nyerték el, amelynek paraméterei minden tekintetben túlszárnyalják a hagyományos mutatókat, a minőségi követelmények pedig igen szigorúak. A pályázók között voltak vezető osztrák, német, spanyol kábelgyártók is.
A FUX Zrt. vezérigazgatójától dr. Barkóczi Istvántól megtudtuk: a megvalósítás érdekében technológiai fejlesztést hajtottak végre, mert ebben az esetben egy olyan ötvözött alumínium vezetékről van szó, amelynek a hőkezelése nagy odafigyelést igényel, különleges előalakításra van szükség, és a sodrása is eltér a hagyományos vezetékekétől. „Ne feledjük, extrém időjárási körülményeknek és extra méreteknek kellett, hogy megfeleljen ez a vezeték" - hangsúlyozta a vezérigazgató.
De mit is jelentenek a speciális körülmények és a különleges paraméterek? A FUX 340 tonna vezetékével az Elba áthidalását oldották meg a szakemberek. A csatornát és a folyó főágát kellett összekötni úgy, hogy a két középső oszlop távolsága 1500 méter - összehasonlításul a normál vonalvezetésnél a szokásos távolság 350-400 méter. A két, 80 méter magas feszítőoszlop közötti távolság esetünkben 3200 méter, a köztük lévő két tartótorony 227 méteres, és ezzel a magassággal ezek Európa legnagyobb ilyen jellegű építményei. A feszítő oszlopok mindegyike 1000 köbméteres betontömbbe lett beágyazva. Ezekre az extra méretekre azért volt szükség, mert nyáron a vezetékek belógása eléri a 134 métert.
A FUX Zrt. 2016 tavaszán nyerte el a szóban forgó tendert, és ugyanennek az évnek az őszén megkezdték a próbagyártást, amit 2017-ben a típusvizsgálatok követtek. Miután az igen szigorai, követelmények mindegyikének megfelelt a miskolci vezeték, ez év elején legyártották a szükséges 340 tonnát, és a helyszíni - szintén nagy alapossággal lebonyolított - átvétel után jöhetett a kiszállítás az Elbához, majd júniusban megkezdték a beépítést.
Ez utóbbi, szakmai, szempontból is kivételesen izgalmas munkában részt vett a FUX Zrt. három vezető szakembere is. A FUX Zrt. számára ezzel nem zárult le ez a pályázat, hiszen értékelték az észak-déli hálózatépítés további szakaszaiban is, összesen 8 ezer tonna vezetéket szállítanak 2020-ig ehhez a projekthez. Ami azt is jelenti, hogy a misRolfci Vállalkozás a legnagyobb beszállítója énnek a németországi áramszolgáltatás szempontjából meghatározó beruházásnak.
FUX vezeték ível a Duna fölött is! A miskolci cég számára nagy kihívást jelentő németországi munka után egy újabb izgalmas feladat a gönyűi Duna-szakasz felett átívelő vezeték legyártása. Ebben az esetben a társaság innovációs erejét is megmutathatta, hiszen a gyártásnál többről van szó: a felmerült problémákra a FUX „szállította" a jó megoldást. Az EU-s szabályok előírják a tagországok elektromosenergia rendszerének összekötését. Szlovákia felé az egyik ilyen „találkozási" pont a gönyüi csatlakozás. A problémát ezen a szakaszon a Duna áthidalása okozza, mert itt a szokásos 350 méteres fesztáv helyett 725 métert kell átfeszíteni.
A szakembereknek szembe kellett nézniük azzal, hogy az eddig alkalmazott, úgynevezett 570/110 ötvözött alumínium-acél összetételű, nagy szakító szilárdságú vezeték 2-es kötegeléssel az előírt 2400 Ampert nem tudja az érvényes számítási előírások szerint átvinni.
A tervező cég 3-as kötegelést alkalmazott, de ezt a szlovák fél nem fogadta el, mert az oszlopok nem bírják el a terhelést. A megoldást keresve a MAVIR ekkor fordult a FUX Zrt.-hez a problémával.
A vezeték kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy az eredeti viselkedésével megegyező legyen, és az új szerkezet legnagyobb belógása - a hajóközlekedés miatt - nem haladhatta meg a 34 métert. Mivel a FUX Zpt. a szlovák piacon tapasztalt beszállítónak számít, jól ismerte az ottani oszlopok terhelhetőségét. így választották ki a 381/87-es szerkezetet, amely 3-as kötegeléssel mind mechanikai, mind elektromos szempontból megfelelt az elvárásoknak. A belógás a különböző terheléseken teljesen megegyezik az előzőleg használt 570/120-as vezetékkel. Az átviteli kapacitása pedig mintegy 15 százalékkal magasabb az előírtnál.
A vezeték alapszerkezetén viszont változtattak a FUX mérnökei, az ötvözött alumínium helyett alumínium vezető réteget alkalmaztak. A magas szakítóerőt extra magas szilárdságú acélhuzal biztosítja, aminek a bevonata növelt korrózióállóságú, és ez a víz feletti üzemeltetésnél plusz előnyt jelent. A szerelvények speciálisak, képesek felvenni az extra magas terhelést. A javasolt megoldást minden érintett fél elfogadta, és jóváhagyta.
Az Elba áthidalásához történő szállítás után, így a Duna fölött is FUX-ps vezeték biztosítja az energia átvitelt. A többletet az jelenti, hogy a speciális paraméterekre a megoldást is a FUX Zrt. „szállította", ami továbblépést jelent a gyártáshoz képest.