A Bartók Plusz Operafesztivál és a Budapesti Operettszínház közös produkcióját láthatta a közönség Miskolcon. Doktor Semmelweis Ignác boszorkányüldözött ember volt a maga korában. Mániákus, kellemetlen figurának tartották. Családja és kollégái elárulták, s végül egy elmegyógyintézetben saját ápolói ölték meg. Bűne az volt, hogy új tanokat mert hirdetni, konokul kitartott meggyőződése mellett, és mindent kockára téve harcolt az igazáért.
Semmelweis felfedezte, miként lehetne kiküszöbölni a gyermekágyi lázat. A megoldás roppant egyszerű volt, ám süket fülekre talált. Tömegével haltak meg anyák a szülés után, de az orvosi elit tagjai nem akartak szembenézni a saját felelősségükkel: gondatlanságukkal ők maguk terjesztik a fertőzést. A nagy forradalmak és felfedezések korszakában Semmelweis saját forradalma elbukott, és mintegy száz évnek kellett eltelnie, mire elnyerhette az “anyák megmentője” címet.
A Semmelweis című opera ősbemutatójának amerikai zeneszerzője, Raymond J. Lustig és szövegírója, Matthew Doherty a tettvágytól buzgó, önmagával és a világgal viaskodó Semmelweis pszichéjében, valóság és képzelet mezsgyéjén kalauzolja végig a közönséget. A zeneműben kiemelt szerepet tölt be a női kar és annak minden, éteri szépségű megnyilvánulása. Semmelweis figurájának musicalhatású szólóit és a helyenként játékos karakterű, dallamos, olykor misztikus hangulatú énekkari tételeket egy különleges hangszereket is megszólaltató kamarazenekar kíséri sokszínű, gazdag zeneművet hozva létre.
A szólistákkal kiegészült kórus, valamint kortárstáncosok jelenítették meg a gyermekágyi lázban elhunyt nőket és Semmelweis életének szereplőit, akik lidércekként kísértik Semmelweist. A darab címszerepét Szabó P. Szilveszter játsszotta, szövegét pedig Szabó T. Anna költő ültette át magyar nyelvre. A produkciót különleges vizuális világgal, számos vendégalkotó bevonásával a fiatal rendező, Boross Martin állította színpadra.